Ne glede na to, ali ste šele začetnik ali že izkušen gorski kolesar, je prav, da poznate osnovno anatomijo gorskega kolesa. Poleg dejanskih veščin, spretnosti in tehnike kolesarjenja je poznavanje posameznih delov gorskega kolesa celo ključnega pomena za brezskrbne kolesarske pustolovščine.
In kateri so tisti deli gorskega kolesa, ki jih je dobro poznati?
1. Okvir
Verjetno najpomembnejši del gorskega kolesa je njegov okvir. To je hrbtenica kolesa, ki zavzema njegov največji del in združuje vse preostale komponente. Najpogostejši so aluminijasti okvirji, ki so cenovno dostopnejši, lahki in močni. Vse bolj priljubljeni pa so karbonski okvirji, ki ob tem še odlično absorbirajo udarce, a so tudi dražji.
Večina gorskih koles ima okvir v obliki dveh trikotnikov in je sestavljen iz šestih delov: treh cevi, nosilca za verigo, nosilca za sedež in sprednjih vilic. Tri cevi tvorijo glavni trikotnik okvirja, preostali deli pa zadnji trikotnik okvirja.
2. Kolesa
Kolesa predstavljajo edini stik prevoznega sredstva s podlago. Osnovni sestavni del je pnevmatika, ki je na voljo v različnih velikostih, v pnevmatiki pa je zračnica, ki je napolnjena z zrakom. Pnevmatika je debelejša in močnejša od zračnice ter ima posebne utore za boljši oprijem.
Pnevmatika je nameščena na obroč kolesa. Podobno kot okvir so tudi obroči najpogosteje izdelani iz aluminija, cenejši obroči so iz jekla, vrhunska gorska kolesa pa imajo obroče iz karbona. Na obroču je majhna luknja za ventil zračnice.
3. Pedala, gonilka in os pogona
Pedala in gonilka sta tista dva dela kolesa, ki povzročita vrtenje verige in s tem pomikanje kolesa naprej. Pedala so pritrjena na gonilko, ta pa je povezana z osjo pogona – to je tisti del kolesa, ki vsebuje vreteno in ležaje, ki omogočajo vrtenje gonilk.
Pedala in gonilka sta nekaj samoumevnega na gorskem kolesu, a previdnost pri nakupu nikoli ni odveč. Obstajata dve vrsti pedalov, in sicer ploska pedala ter pedala z vpetjem. Ploska pedala so priporočljiva za začetnike, pedala z vpetjem pa omogočajo večjo moč pedaliranja.
Tudi gonilka je vredna razmisleka. Krajša kot je, manjšo moč pedaliranja boste imeli. Po drugi strani pa so krajše gonilke priročnejše za spuščanje po zahtevnem terenu z veliko ovir.
4. Veriga in verižniki
Veriga in verižniki so eden najpomembnejših delov gorskega kolesa. Dobro gorsko kolo ima dva sklopa prestav – enega spredaj in enega zadaj. Komplet sprednjih prestav je sestavljen iz dveh ali treh verižnikov in prednjega menjalnika. Ta je odgovoren za premik verige z enega verižnika na drugega.
Komplet zadnjih prestav je sestavljen iz več manjših verižnikov, zato je odgovoren za kratke in natančnejše menjave prestav. Običajno ga boste uporabljali pogosteje kot sprednjega, zato izbirajte kakovostne dele. Komplete prestav in menjalnike upravljate s prestavnimi ročicami na krmilu.
5. Zavore
Zavorni sistem gorskega kolesa je sestavljen iz treh glavnih komponent. Zavorne ročice so z zavornimi vodniki povezane z zavornimi ploščicami ali diski, med katerimi je bistvena razlika.
Zavorne ploščice so nameščene na vrhu sprednjih in zadnjih koles, v bližini vilic in sedeža. S pritiskom na zavorne ročice se ploščice potisnejo skupaj, s čimer upočasnijo vrtenje koles.
Disk zavore se nahajajo v bližini pesta kolesa. Gre za najsodobnejši in izjemno učinkovit zavorni sistem, ki prav tako uporablja zavorne blazinice, le da se v tem primeru potisnejo ob disk, s čimer povzročijo zaviranje kolesa.
6. Sedežna opora in sedež
Sedežna opora zdrsne v sedežno cev in sedež premakne navzgor ali navzdol, odvisno od vaše višine. Na ustrezno višino se ga pričvrsti z zategovanjem posebne objemke. Na vrhu sedežne opore je sedež, ki mora bit udoben, poleg tega mora dobro odvajati vlago.
7. Krmilo
Krmilo je namenjeno temu, da nanj položite roke in kolo usmerjate. Na krmilu boste našli tudi zavorne in prestavne ročice, s katerimi upravljate svoje kolo. Obstaja več različnih vrst krmil, za gorska kolesa pa so najpogostejša krmila v obliki ravne palice, ki je minimalno ukrivljena navzgor ali navzdol.
8. Vzmetenje
Mnoga sodobna gorska kolesa imajo sprednje ali zadnje vzmetenje ali pa oboje. Sprednje vzmetenje je nameščeno na sprednjih vilicah, zadnje vzmetenje pa je veliko bolj kompleksno, zato imajo tovrstna gorska kolesa precej bolj zapleten okvir, obenem pa so tudi dražja.
Predstavili smo vam najpomembnejše sestavne dele gorskega kolesa. Če bi radi spoznali tudi preostale dele, vam v branje priporočamo ta prispevek. Dejstvo je, da boste s poznavanjem posameznih delov gorskega kolesa veliko varneje in samozavestnejše upravljali s svojim kolesom. Tovrstne informacije pa vam lahko pridejo prav tudi takrat, ko vas doleti nepredvidljiva okvara na kolesu, ki jo morate sami na hitro odpraviti.